Menurut Freud, apa yang berlaku pada zaman kanak-kanak akan mempengaruhi perkembangan pada peringkat berikutnya. Pengalaman yang berkait rapat dengan trauma dan konflik pada peringkat awal kanak-kanak akan memberikan kesan jangka masa panjang. Freud berpendapat bahawa perkembangan emosi manusia adalah berkait rapat dengan perkembangan fizikalnya. Menurut kajiannya, perkembangan emosi setiap individu boleh dibahgikan kepada 5 peringkat.
Peringkat oral ( 0-1 tahun)
Peringkat oral bermula dari kanak-kanak 0 hingga 1 tahun.
Ciri-ciri:
Memperoleh kepuasan dari belajar menghisap, menggigit dan menelan selepas umur 8 bulan.
Personaliti terbentuk daripada pengalamannya.
Kanak-kanak yang tidak mendapat kepuasan menggigit dan menghisap akan membentuk personaliti yang agresif dan suka mengejek orang lain apabila besar.
Peringkat anal (1–3 tahun)
Peringkat anal bermula dari kanak-kanak 1 hingga 3 tahun.
Ciri-ciri:
Memperoleh kepuasan daripada aktivti membuang najis
Kanak-kanak akan belajar cara-cara menawal pembuangan air besar dan kecil bertujuan untuk mendapat perhatian.
Sifat bersih, kemas dan berjimat akan dapat dipupuk pada peringkat ini jika mereka dididik dengan cara yang sesuai.
Kanak-kanak ini akan membantuk personality jenis pemarah jika diberi latihan tandas yang tegas.
Peringkat falik ( 3-6 tahun)
Peringkat anal bermula dari kanak-kanak 3 hingga 6 tahun.
Ciri-ciri
Kanak-kanak sudah mengenali jantina mereka sendiri
Keadaan ini dpat dilihat mereka memegang kawasan kemaluan mereka sendiri.
Pada kanak-kanak perempuan, keadaan ini dinamakan elektra kompleks. Kanak-kanak perempuan akan tertarik kepada ibu bapanya dan cuba meniru gaya gaya ibunya untuk mendapat perhatian ayahnya.
Kanak-kanak lelaki akan mengalami keadaan oedipus kompleks iaitu lebih tertarik kepada ibunya. Kanak-kanak lelaki ini akan cuba meniru gaya bapanya untuk menarik perhatian ibunya.
Pada peringkat ini, kanak-kanak sudah mula pandai membela diri dalam mengatasi maslah penyelesaian.
Peringkat latensi (6-11 tahun)
Peringkat latensi bermula dari kanak-kanak 6 hingga 11 tahun.
Ciri-ciri
Peringkat ini dikenali dengan nama peringkat pendaman.
Keinginan seksual kanak-kanak terpendam untuk sementara waktu.
Kanak-kanak mula memasuki alam persekolahan dan mula sibuk dengan aktiviti persekolahan
Peringkat genital ( 12 tahun ke atas)
Peringkat genital bermula dari kanak-kanak 12 tahun ke atas.
Ciri-ciri
Pada peringkat ini, kanak-kanak memasuki alam remaja.
Mereka mula menunjukkan minat rakan sebaya yang berlainan jantina.
Mereka mula memikirkan isu seperti “dating”, perkahwinan serta tentng kerjaya dan keluarga.
No comments:
Post a Comment