Erik Erikson (1902-1994) telah menganalisis perkembangan sosial kanak-kanak dalam jangka masa kehidupan mereka. Beliau menjelaskan bahawa manusia mempunyai keperluan asas yang sama dan perkembangan mereka bergantung kepada tindak balas terhadap keperluan tersebut. Perkembangan kanak-kanak berlaku mengikut tahap tertentu. Erikson percaya bahawa setiap tahap mempunyai konflik tertentu yang perlu diatasi supaya tidak menjejaskan perkembangan kanak-kanak.
Teori Erik Erikson dikenali sebagai Teori Perkembangan Psikososial Erikson kerana ia mengabungkan tiga faktor yang mempengaruhi perkembangan individu, iaitu faktor kendiri, emosi dan sosial. Teori Erikson adalah berdasarkan lima prinsip iaitu:
i. Manusia mempunyai keperluan asas yang sama
ii. Perkembangan individu bergantung kepada tindak balas terhadap keperluan-keperluan asas
iii. Perkembangan manusia mengikut tahap-tahap tertentu
iv. Setiap tahap mempunyai konflik dan ia mesti diatasi sebelum individu dapat berfungsi dengan jayanya
pada tahap berikutnya .
v. Kegagalan mengatasi konflik pada suatu tahap akan menjejaskan perkembangan tahap yang berikut
Terdapat beberapa peringkat perkembangan emosi Erikson:-
1. Kepercayaan Lawan ketidakpercayaan (0 -18 bln)
2. Autonomi lawan malu/kekeliruan (18 bln – 3 thn )
3. Inisiatif lawan Bersalah (3-6 thn)
4. Ketekunan lawan rasa rendah diri 6-12 tahun
5. Identiti lawan kekeliruan identiti 12-18 tahun
6. Kerapatan lawan pengasingan 18-35 tahun
7. Generativiti lawan pemusatan kendiri (stagnasi) 35-60 tahun
8. Kesepaduan lawan putus asa 60 tahun – akhir hayat
No comments:
Post a Comment